صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

 

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

 

صندوق سرمایه گذاری طلا یا Gold Fund نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک و قابل معامله در بورس است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به تعداد دلخواه از واحدهای آن را خریداری کرده و از نوسانات قیمت جهانی طلا و دلار بهره‌مند شوند.

صندوق طلا که به آن Gold Fund هم گفته می‌شود، نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا است. مدیران و سبدگردان‌های این صندوق‌ها به جای اینکه با سرمایه‌ی مشتریان خود سهام بخرند، از آن برای خرید اوراق مبتنی بر سکه و طلا و همچنین وجه نقد استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، در صندوق سرمایه‌گذاری طلا حداقل ۷۰ درصد دارایی‌ها برای خرید سکه و طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت صرف می‌شود.

نکته‌ی مهمی که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را جذاب می‌کند این است که قیمت‌گذاری طلا به دو عامل نرخ دلار و قیمت جهانی اونس بستگی دارد. این یعنی با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا در واقع به طور غیرمستقیم روی دلار و طلای جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنید. سود کسب شده از صندوق طلا نیز به قیمت این دو پارامتر بستگی دارد.

در مورد کسب درآمد از طلا بیشتر بدانید.

صندوق طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا چه مزایای دارد؟

از مهم‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا می‌توان به حذف ریسک‌های خرید فیزیکی طلا و سکه، کارمزد کمتر معاملات، امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم، امکان فروش راحت، بخشی از سرمایه‌گذاری و مدیریت حرفه‌ای معاملات توسط سبدگردان‌ها و متخصصان اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم خرید فیزیکی طلا و سکه دردسرهای خاص خود را دارد و به این سادگی‌ها هم نیست. خوشبختانه با معرفی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا بسیاری از این ریسک‌ها و خطرات به حداقل خود رسیده و حتی مزایای بی‌شمار دیگری نیز به همراه داشته است. بیایید در ادامه به طور جداگانه در مورد مزایای صندوق سرمایه‌گذاری طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا صحبت ‌کنیم.

حذف ریسک‌های مربوط به نگهداری فیزیکی طلا و سکه

به احتمال زیاد، بارها شنیده‌اید که بعضی از افراد طلاهای خود را گم کرده‌اند یا سارقین با ورود به منزل شخصی قربانیان تمام سکه‌ها و طلاهای آن‌ها را به سرقت برده‌اند. همه‌ی این‌ها جزو ریسک‌ها و خطرات نگه‌داری فیزیکی طلا و سکه است که با استفاده از صندوق طلا همه‌ی آن‌ها از بین می‌رود.

علاوه بر این، امکان کلاهبرداری و تقلب در زمان خرید نیز وجود ندارد و فروشنده نمی‌تواند سر شما کلاه بگذارد.

 

 

سرمایه‌گذاری با سرمایه‌ کم

برخلاف خرید سکه و طلای فیزیکی که به سرمایه‌ی چند میلیونی نیاز دارند، برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا لازم نیست حتماً سرمایه‌ی زیادی داشته باشد. در واقع حتی با ۵۰۰ هزار تومان هم می‌توانید از مزایای این صندوق‌ها استفاده کرده و به تدریج میزان سرمایه‌ی خود را افزایش دهید.

این عدد در قانون بورس ذکر شده و چون واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلا نیز در بورس کالا مبادله می‌شوند، حداقل میزان سرمایه‌ی مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا ۵۰۰ هزار تومان است.

به عنوان مثال اگر قیمت هر واحد از صندوق طلا ۵ هزار تومان باشد، برای رسیدن به حداقل 5۰۰ هزار تومانی باید ۱۰۰ واحد از صندوق طلا را خریداری کنید تا مجموع ارزش آن از حداقل مشخص شده در قانون بورس فراتر برود.

این رقم در مقایسه با سرمایه‌ی چند میلیونی مورد نیاز برای خرید فیزیکی سکه و طلا بسیار کم است و همه‌ی اقشار جامعه می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

 

امکان فروش راحت و بی‌دردسر

اگر به صورت فیزیکی در خود سکه و طلا سرمایه‌گذاری کنید در مواقعی که نیاز به پول نقد داشتید، مجبور هستید کل سکه یا طلا را بفروشید و معمولاً امکان فروش بخشی از آن وجود ندارد. در حالی که مزیت سرمایه‌گذاری در صندوق طلا خرید و فروش آن به شکل واحد است.

این یعنی شما می‌توانید تنها چند واحد از دارایی خود را فروخته و به مقدار نیاز خود پول نقد دریافت کنید. بدین ترتیب، بقیه سرمایه‌ی شما در همان صندوق طلا باقی می‌ماند و می‌توانید از آن انتظار سود داشته باشید.

 

 

کارمزد پایین معاملات

کارمزد معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا تنها ۰.۱۵ درصد است. این در حالی است که برای داد و ستد فیزیکی طلا باید چیزی حدود ۱ تا ۲ درصد را به عنوان کارمزد کنار بگذارید.

 

 

مدیریت حرفه‌ای سرمایه

سرمایه‌گذاری شما در صندوق طلا به صورت غیرمستقیم است و این افراد متخصص و حرفه‌ای هستند که از طرف شما معامله می‌کنند. بدین ترتیب لازم نیست خود شما از تمام فوت و فن معامله‌گری و سرمایه‌گذاری آگاه باشید.

از مدیریت ریسک گرفته تا تخصیص منابع همگی توسط مدیران حرفه‌ای صندوق سرمایه‌گذاری طلا انجام می‌شود و شما عملاً تنها وظیفه‌ی تامین سرمایه‌ی اولیه را برعهده دارید.


[ بازدید : 80 ]
[ ] [ 21:45 ] [ سعید علی وردی خانی ]
تابلو دکوراتیو توسعه فردی نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner
دانلود فیلم طراحی سایت در مهاباد امیر نظری قیمت سیمان نرم افزار واسط سامانه مودیان آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری خاموش شدن ناگهانی گوشی شیائومی وی موبایل ال تی پارت summer mocktails
بستن تبلیغات [x]